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Marianna Christofides is a visual artist and experimental filmmaker who works primarily with installations, film and text. In her artistic practice she investigates 'documented realities' by means of transformational processes across disciplines. Images are considered as visual documents of stories and places that have the potential to be reconfigured. These narratives are also rooted in an engagement of the artist and her biography with the actual places.

Christofides' work is a journeying that laterally dissects disciplines, space and time. Such routes take the form of sequences of images, words and objects that unfold in spatial installations to reveal at times alienated narrations where past and present seem to coincide.

Among a selection of photographic and print work, Marianna Christofides' first solo show at Campagne Première encompasses two major installations by the artist. Timecode für Erzählstimme (Timecode for a Narrative Voice), 2013, a three-part installation, addresses the elusiveness and merely suggestive feasibility of memory.

blueville (2013) consists of a wasps' nest which the artist found sitting on a beam in the roof timbering of a house in a mountain village in Cyprus. She transferred it to a pristine white marble from Attica, letting the nest wander from space to space, lit and covered. Displacement, shift, asynchrony and a poetic transfer in different mediums and modes of production are constitutive parts of Christofides' approach. Such leaps in temporal and spatial linearity enable a multi-layered cultural consciousness that leads to a new topography, an image-space made out of envisioned and factual elements.

The title work Here let me stand (2013, HD video with sound, 4:3, 29:42 minutes loop) refers to a bulky volume from 1881 in the National Archives in London titled "Cyprus Antiquities – Excavated by Major Alexander Palma di Cesnola", containing images of the findings of piercing precision and resolution.

Looking at these photographs today, which bear witness to a subjective, arbitrary classification, both chronologically and topographically, one becomes aware of the fiction that is imprinted on the photographic paper and which by now has gained its own historicity. In the video Here let me stand these static images are unified in a slow, continuous, unceasing take. Collage and montage meet indiscernibly in a work that aims at a poetic transfer of a fictitious assembly.

Marianna Christofides, b. 1980 in Nicosia (Cyprus), lives and works in Cologne. In 2011 she co-represented Cyprus at the 54th Venice Biennale. She has received numerous grants and scholarships, among them the working grant of Stiftung Kunstfonds, Künstlerhaus Schloss Balmoral, Alexander S. Onassis Foundation, Kölnischer Kunstverein and Imhoff Stiftung and was shortlisted for the 8th Deste Prize Athens. She is currently scholarship holder of Villa Aurora, Los Angeles. Her work has recently been shown at the National Museum of Contemporary Art, Athens; Gasworks, London; Kölnischer Kunstverein, Cologne; Museum for Photography, Braunschweig; Museum for Contemporary Art Siegen; Kunsthalle Bremen and BOZAR Palais des Beaux-Arts, Brussels.

For more information, please contact the gallery at gallery@campagne-premiere.com.

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Disziplin- und medienübergreifend arbeitet Marianna Christofides hauptsächlich mit Installationen, Film und Text. In ihren Werken werden Bilder als Dokumente von Geschichten und Orten betrachtet, die das Potential haben, neu gestaltet zu werden. Konstitutiver Teil ihres Vorgehens ist die Übertragung in ein anderes Medium und dadurch in eine andere Zeitlichkeit. Auch sind die Werke immer Ergebnis der Begegnung der Künstlerin und ihrer eigenen Biografie mit den Orten selbst. Christofides’ Arbeit ist eine Reise, die auf ihrem Weg Medien, Raum und Zeit zerlegt. In Sequenzen von Bildern, Wörtern und Objekten nähert sie sich einem Geschichtsort oder entwirft durch den Prozess der Annäherung einen solchen neu.

Marianna Christofides’ erste Ausstellung bei Campagne Première zeigt neben einer Auswahl an Fotografien und Papierarbeiten zwei größere Installationen. Timecode für Erzählstimme (2013) ist eine dreiteilige Arbeit, die einerseits die Flüchtigkeit und Potentialität, andererseits die genaue Einschreibung von Erinnerung thematisiert. blueville (2013) besteht aus einem Wespennest, das die Künstlerin auf einem Balken thronend im Dachstuhl eines Hauses auf Zypern fand. Sie übertrug das Nest auf makellosen, weißen Marmor aus Attika und lässt es so geschützt und beleuchtet von Ort zu Ort wandern. Räumliche Verlagerung, zeitliche Verschiebung und ein freier Transfer zwischen den Medien und Modi der Produktion sind wesentlich in der Arbeit Christofides’. Solche Sprünge erzeugen ein vielschichtiges kulturelles Gewebe mit neuen Topografien in Bildräumen aus vorgestellten und faktischen Elementen.

Das Titelwerk Here let me stand (2013, HD Video mit Ton | 4:3 | 29'42'' loop) bezieht sich auf einen umfangreichen Folianten von 1881 mit dem Titel „Cyprus Antiquities – Excavated by Major Alexander Palma di Cesnola“ in den National Archives of London. Der Band zeigt archäologische Funde von bestechender Präzision und hoher Auflösung.

Betrachtet man heute diese Fotografien, die von einer subjektiven, willkürlichen Klassifizierung, sowohl chronologisch als auch topographisch, Zeugnis ablegen, wird man sich der Fiktionalität dessen bewusst, was auf dem fotografischen Papier gedruckt mittlerweile seine eigene Historizität erlangt hat. In dem Video Here let me stand werden diese statischen Bilder in einer langsamen, kontinuierlichen Kamerafahrt vereint. Collage und Montage treffen sich unmerklich in einer Arbeit, die das faktisch Wahrgenommene im künstlerischen Prozess hinterfragt und poetisch nachformt, um das Scheinbare der Realität durch die Schaffung zahlloser divergierender Ausgaben der Wirklichkeit aufzuzeigen.

Marianna Christofides, geb. 1980 in Nikosia (Zypern), lebt und arbeitet in Köln. 2011 vertrat die Künstlerin Zypern bei der 54. Biennale in Venedig. Sie erhielt zahlreiche Auszeichnungen, darunter Stipendien der Stiftung Kunstfonds; Künstlerhaus Schloss Balmoral; Alexander S. Onassis Stiftung; Kölnischer Kunstverein und Imhoff Stiftung und war nominiert für den 8. Deste Preis in Athen. Derzeit ist sie Stipendiatin der Villa Aurora, Los Angeles. Jüngste Ausstellungen ihrer Werke fanden statt im National Museum of Contemporary Art, Athen; Gasworks, London; Kölnischer Kunstverein; Museum für Fotografie, Braunschweig; Museum für Gegenwartskunst Siegen; Kunsthalle Bremen und BOZAR Palais des Beaux-Arts, Brüssel.

Für weitere Informationen kontaktieren Sie bitte die Galerie unter gallery@campagne-premiere.com.